
Journal of Economic Perspectives?Volume 18, Number 4?Fall 2004?Pages 69-92 

How to Subvert 
Democracy: 

Montesinos 

in Peru 

John McMillan and Pablo Zoido 

Peru 

has in place the full set of democratic mechanisms: a constitution, 

opposition parties, regular elections, a presidential term limit, safeguards 
for the independence of thejudiciary, and a free press. In the 1990s, Peru 

was run, in the name of President Alberto Fujimori, by its secret-police chief, 

Vladimiro Montesinos Torres. In the course of exercising power, Montesinos 

methodically bribed judges, politicians, and the news media. Montesinos kept 
meticulous records of his transactions. He required those he bribed to sign con? 

tracts detailiiig their obligations to him. He demanded written receipts for the 

bribes. Strikingly, he had his illicit negotiations videotaped. 
In what follows, we use Montesinos's bribe receipts and videotapes to study the 

breakdown of checks and balances. Montesinos and Fujimori maintained the 

facade of democracy?the citizens voted, judges decided, the media reported?but 

they drained its substance. We discuss how they went about undermining democ? 

racy: the negotiation and enforcement of the secret deals, the workings of covert 

authoritarianism. 

Of the checks and balances that underpin democracy, which is the most 

forceful? We use the bribe prices to quantify the checks and balances. The size of 

the bribes indicates how much Montesinos was willing to pay to buy off those who 

could have checked his power. The typical bribe paid to a television-channel owner 

was about a hundred times larger than that paid to a politician, which was some? 

what larger than that paid to a judge. One single television channel's bribe was five 

times larger than the total ofthe opposition politicians' bribes. The strongest ofthe 

checks and balances, by Montesinos's revealed preference, was television. 

? John McMillan is Jonathan B. Lovelace Professor of Economics in the Graduate School 

of Business, and Pablo Zoido is a researcher at the Institute for International Studies, 

both at Stanford University, Stanford, California. Their e-mail addresses are 

(mcmillan_john@gsb.stanford.edu) and (pzoido@stanford.edu), respectively. 



70 Journal of Economic Perspectives 

"The accumulation of all powers, legislative, executive, and judiciary, in the 

same hands," said James Madison, "mayjustly be pronounced the very definition of 

tyranny" (Hamilton, Madison and Jay, 1788 [1961], p. 301). The Fujimori regime, 

by stealth, accumulated all of these powers, plus power over the news media. 

Understanding how democratic institutions can be subverted?where the weak 

points are and how the parts of the system interact with each other?might be 

useful in designing governance systems elsewhere that are less corruptible. Mon? 

tesinos's bribes reveal which of the checks is the hardest to undermine. 

Lies and Videotape 

In 1990, Alberto Fujimori, a political novice, was elected president of Peru, a 

country in turmoil. Economic mismanagement had brought hyperinflation and 

negative growth. An insurgency driven by the Shining Path, a murderous band of 

Maoist guerillas, would by its end bring 69,000 deaths.1 

Fujimori appointed Montesinos his advisor and head of the Servicio de Intelli- 

gencia Nacional (the national intelligence service, with the apt acronym SIN). 
Montesinos had had a checkered career. Starting out as an army officer, he had 

been dishonorably discharged on charges of selling secret documents to the United 

States; then in the 1980s he had been a lawyer for Colombian drug dealers. He 

made good use of the connections he had forged in his time in the military, 

obtaining his influence by serving as a bridge between a weak military and a weak 

president, says Peruvian political analyst Umberto Jara (2003, p. 38). He was "the 

nexus capable of uniting two weaknesses: an army that had lost its prestige because 

of subversion and human rights violations, and a political unknown, absolutely 

solitary, without a political organization or a social base." 

Montesinos used to boast that he could manipulate the president, reportedly 

describing Fujimori as "completely malleable: he does nothing at all without my 

knowing it." After the regime fell, Fujimori claimed, implausibly, not to have known 

what Montesinos had been doing in his name. "He provided me with information, 

intelligence. Nobody imagined that, behind the scenes, he was working for him? 

self." A secret U.S. intelligence document, since declassified, reveals that, as early as 

the first year of Fujimori's presidency, retired Peruvian army generals had warned 

U.S. intelligence officers about what they called the "extraordinary" situation that 

"the intelligence apparatus is in effect running the state."2 

The Fujimori government claimed two major early successes: ending the 

terrorist insurrection and sparking economic growth. The Shining Path leader, 

1 
According to the 2003 report of the Truth and Reconciliation Commission (Juan Forero, "Peru Report 

Says 69,000 Died in 20 Years of Rebel War," New York Times, August 29, 2003, p. A3). For an overview of 
Peru in the 1990s, see McClintock and Vallas (2003). 
2 The Montesinos quote is from Bowen and Holligan (2003, p. 127), and the Fujimori quote is from 
David Pilling, "Peru's Premier Suspect," Financial Times, May 1, 2004. The U.S. intelligence report is at 

<http://www.gwu.edu/~nsarchiv/NSAEBB/NSAEBB37/01-01.htm>. 



John McMillan and Pablo Zoido 71 

Abimael Guzman, was captured in 1992, and then thousands of his followers. 

Economic reforms, with deregulation and privatization, brought an influx of 

foreign investment. An anti-inflation program brought inflation down from over 

7,000 percent in 1990 to 10 percent in 1995 (Marcus-Delgado and Tanaka, 2001, 

p. 76). As a result, whereas from 1981 to 1990 annual growth had averaged 
-1.2 percent, from 1991 to 2000, it averaged 4 percent. 

With its antiterrorist and free-market stances, the Fujimori administration won 

the support of the United States. The CIA viewed Montesinos as an ally, reportedly 

paying him millions of dollars between 1990 and 2000 for his help, supposedly, in 

the war on drugs. The Lima CIA station chief, in a 1998 letter to Montesinos, 

expressed "admiration" for his "leadership, dedication, and professionalism"? 

despite evidence that he was actually running drugs in collaboration with the 

Colombian cartels.3 

"Fujimori was very popular," noted Mario Vargas Llosa, the novelist who had 

been the losing candidate for president in 1990. "Though dirty things were going 

on?torture, killings and corruption?his image was of a strongman who would 

defend people against the terrorists."4 In 1992, Fujimori mounted a coup against 
his own government (autogolpe). After closing the Congress and suspending the 

constitution, he decreed laws specifying harsh sentences for terrorists, trying some 

of them in secret courts with the judges hooded to protect them from reprisals. 

Democracy returned, at least superficially, with an election in 1995, which Fujimori 
won. In May 2000, Fujimori won re-election to a third term. In order to run, he had 

to persuade the Congress to override the term limit specified in the constitution. 

The election was widely regarded as rigged. 

Just three and a half months later, the government fell. The end came when 

one of Montesinos's videotapes was broadcast on television. Montesinos was seen 

paying opposition congressman Alberto Kouri US$15,000 to switch sides and 

support the president. Other videotapes subsequently were broadcast, becoming 
Peru's own distinctive form of reality television. The tapes, which came to be called 

the vladivideos, revealed the breadth of Vladimiro Montesinos's reach. They showed 

him, for example, offering Alipio Montes de Oca, a Supreme Court Justice, the 

presidency ofthe National Elections Board plus an extra US$10,000 monthly salary, 
medical care and personal security; bribing Ernesto Gamarra, a member of a 

congressional committee investigating Montesinos's sources of money, to direct the 

investigation away from Montesinos; and assuring the owner of Lucchetti, a Chilean 

pasta company, ofa favorable judgment in a legal dispute over the construction of 

a factory. 

Fujimori fled to Japan, from where he resigned the presidency by fax. He was 

3 The letter is quoted in Bowen and Holligan (2003, p. 198). On the SZN-CIA connection, see Mc- 
Clintock and Vallas (2003, pp. 57, 120); Karen DeYoung, "'The Doctor' Divided U.S. Officials," 
Washington Post, September 22, 2000, p. Al; Kevin G. Hall, "CIA Paid Millions to Montesinos," Miami 
Herald, August 31, 2001; Angel Paez, "CIA Gave at Least $10 Million to Peru's Ex-Spymaster Montesinos," 
Center for Public Integrity, (http://www.publici.org/dtaweb/report.aspPReportID = 118&L1 = 10&L2 = 

70&L3 = 15&L4=0&L5=0&State=&Year=2001>. 
4MayaJaggi, "Fiction and Hyper-Reality," Guardian, March 16, 2002. 



72 Journal of Economic Perspectives 

indicted on charges not only of corruption but also murder, kidnapping and 

narcotics trafficking, though Japan, having granted him asylum, rejected Peru's 

extradition requests. Montesinos was arrested in Venezuela and returned to Peru, 
where he was tried and found guilty of "usurpation of authority" during his 

government service, and faced more than 50 additional charges, including influ? 

encing judges, overseeing Peru's drugs trade and running death squads. Some 

1,600 Peruvians faced criminal charges from having been in the Montesinos 

network. 

Documenting Corruption 

Montesinos time and again proclaimed himself a patriot. The videos show him 

declaring he was driven to "bring peace back to the country" by ending terrorism 

and drug trafficking. "Here we work for the national interest," he told a television 

executive. "I get nothing out of this; on the contrary, only hate, passions, intrigues, 
and resentment. I do it because of my vocation of service to the nation."5 After he 

was arrested, Peruvian investigators traced over US$200 million in his overseas bank 

accounts. His patriotism, evidently, did not preclude enrichment. 

The Lima prosecutor's office now estimates that the Fujimori government 

appropriated about US$600 million from Peru. That sum places Fujimori sixth in 

a rogues' gallery of head-of-state embezzlers, behind Indonesia's Suharto, the 

Philippines' Marcos, Zaire's Mobutu, Nigeria's Abacha and Serbia's Milosovic 

(Transparency International, 2004, p. 13). Our focus is not on the corrupt money 

raising, however, but the reverse, Montesinos as corrupter. Montesinos exploited 
the avarice of others to evade democratic constraints. Bribery was a means of 

control, a method for exercising power. 
While it may seem peculiar that Montesinos videotaped his bribery, there is 

logic to it. The tapes were his proof of the others' complicity. He made sure the 

videos recorded the bribe takers accepting his cash, as shown in Figure 1. One video 

shows him pulling wads of bills from a plastic bag and putting them into a briefcase. 

Another shows him counting the money: "And now comes the good stuff. One, two, 

three, four, five, six." His counterpart said, "Here there is a million. Better this 

other little briefcase, no?" He replied, "Which one? No, no, this one is great 
because you can close it. . . . You can keep it as a gift. Look: one, two, three, four, 

five, six, seven, eight, nine, ten, a million. One, two, three, four, five, six, seven, 

eight, nine, ten, two million." Montesinos told some people he was taping their 

meetings. On one occasion he said, "It is already filmed." On another, his inter- 

locutor asked, "Do you have that recorded?" and he responded in the affirmative.6 

The tapes gave him a threat he could use against anyone who might turn against 

5 Videos 1347-48, February 26, 1999 (Jochamowitz, 2002, p. 45). 
6 The quotes are from Video 1349-50, February 26, 1999; Video 1780, undated (also in Jochamowitz, 
2002, pp. 13, 24); Video 866, January 15, 1998 (Jochamowitz, 2002, p. 46); and Video 1312, January 12, 
1998. 



How to Subvert Democracy: Montesinos in Peru 73 

Figure 1 

Counting Out a Bribe 

Montesinos counting out US$1.5 million for Jose Francisco Crousillat, the vice president of America 
Television, Channel 4 (from a vladivideo). 
Source: Peruvian Congress, El Heraldo, Photo Archive. 

him, though he could use this threat only if all collapsed. Also, the tapes gave him 

the power to destroy the president, so Fujimori could not fire him. 

An additional, more mundane reason for taping the meetings, probably, was 

recordkeeping. Dealing with more than 1,600 people, Montesinos needed ways of 

keeping track of who had been paid and what actions had been promised. Bribe 

receipts, secret contracts and audiotapes served as records in addition to the 

videotapes. 
Our data consist ofa price list: the amounts Montesinos paid to bribe judges, 

politicians and the news media. It is rare to get data on bribery. We were able to 

collect the data thanks to Montesinos's documentation. Transcripts of some of the 

videotapes and audiotapes, covering 66 of Montesinos's meetings, are on the 

Congress's website.7 From a Peruvian journalist we obtained some of Montesinos's 

bribe receipts, such as those in Figure 2. The political and judicial processes against 
Montesinos and Fujimori have yielded further data. Congress formed several 

investigative commissions, which held open hearings and produced extensive 

reports. Montesinos himself participated in some of these hearings. The prosecu- 
tors induced some Montesinos subordinates to betray their former boss in ex? 

change for reduced sentences, and their revelations are in the congressional 

reports. Also, some close collaborators of Montesinos and Fujimori have published 
their own accounts of their experiences (Bresani, 2003; Bustamante, 2003). Since 

data coming from the participants' testimony are open to question, wherever 

possible we used multiple sources for such data. Investigative journalists have 

uncovered a great deal of information, presented in richly detailed articles in 

7 
Congress website: (http://200.37.159.14/SICR/diariodebates/audiovideos.NSF/indice). 



74 Journal of Economic Perspectives 

Figure 2 

Bribe Receipts 

r 
u'^Ax,, 

^^^^ffc*-*^ 

W -?et4s 

ttfm&t' 
j. 

Typical receipts demanded by Montesinos. Left: a Supreme Court justice acknowledges being paid 
US$10,000. Right: a member of the National Electoral Board acknowledges being paid US$15,000. 

newspapers like La Republica, magazines like Caretas, and in books such as Bowen 

and Holligan (2003). As a check on the published sources, we interviewed some 

Fujimori-era officials, a former SIN agent, a member of Congress, some Peruvian 

journalists and academics, and the two chief prosecutors at the trials of Montesinos 

and his cronies. Our information, then, comes from a range of sources: congres? 
sional reports, insiders' testimony, journalists' writings, our interviews, bribe re? 

ceipts and the vladivideos themselves. 

How many vladivideos were made remains a mystery. Initial reports suggested 
there were about 2,000. From jail, Montesinos claimed, probably untruthfully, to 

have more than 30,000. Many Peruvians believe that when Fujimori fled he took 

several hundred. A room in Peru's Congress houses more than 1,600, only a 

fraction of which have been made public. It is impossible to obtain a complete 

picture of what went on inside the SIN, but much has emerged as more videos have 

become available and the judicial process has advanced. 

Our data cover events in the final three years of the Fujimori regime, 1998 to 

2000, when Montesinos's main goal was to get Fujimori reelected for a third term. 

Doing Secret Deals 

Montesinos ran a massive covert operation. Thousands of transactions had to 

be carried out in secrecy. How did he manage such a complex organization? "The 

addiction to information is like the addiction to drugs," Montesinos declared. "We 

live on information. I need information." He needed it to identify opportunities 
and to ensure deals were kept. He tapped the telephones of both enemies and 

allies. On a wall of his SIN office, 25 television screens showed scenes beamed live 



John McMillan and Pablo Zoido 75 

from hidden cameras in the presidential palace, the Congress, the courts, down? 

town Lima and the airport.8 

Although Montesinos sometimes required those he bribed to sign a contract 

having the form ofa legal document, as we will discuss, his contracting was probably 
not enforceable by the courts. Peru's civil code decrees invalid any contract that 

goes against laws that support the public interest, and bribery is presumably against 
the public interest. Moreover, Peru's criminal code bars asociacion ilicita para 

delinquir, or illicit association to commit an offense. (It was under this clause that, 

after the Fujimori regime fell, some of those who took bribes from Montesinos were 

prosecuted.) Lacking legal status, Montesinos's contracts had to be self-enforcing. 
How did he structure his deals so as to create incentives for his respondents to live 

up to them? 

His position as secret-police chief endowed Montesinos with some enforce? 

ment muscle. However, he maintained that he tried to avoid using violence, as he 

considered it too costly. For instance, rejecting a subordinate's suggestion to use 

death threats against television owner Baruch Ivcher, he said, "Remember why 
Pinochet had his problems. We will not be so clumsy. And, besides, what's the 

purpose of ordering the death of anybody? This is madness."9 Montesinos ran 

death squads, so this comment should be taken with a grain of salt. But the death 

squads targeted mostly peasants and students, and perhaps he calculated that using 
violence against prominent people could backfire. If he threatened someone, 

others might become reluctant to transact with him. He had other methods for 

enforcing agreements. 
Montesinos used the shadow of the future to create incentives for those he 

bribed. He commonly arranged his payments in monthly installments, under which 

defection was less likely than with a large one-shot payment. The contracts he had 

television-channel owners sign stipulated that payments were to be made monthly 
and were to be backed by a letter of credit. As another example, he told a public 
official to whom he had given a job, "Apart from the salary, that is ten or fifteen 

thousand soles, I am going to give you $10,000 monthly. . . .You come here every 

month, I give you a little envelope and that's it. And then you do not have the 

economic problem."10 
Given the strength of Montesinos's bargaining position, it might have been 

expected that he would make take-it-or-leave-it demands to squeeze out all the 

surplus, but he did not. The videotapes show him haggling with the bribe takers. An 

example is his description to a crony of a negotiation with a congressman. "I said 

five. No, he said, I can't do anything with five, I spend it in a week. Twenty he wants 

monthly. Now, I am not going to quibble, good, twenty then."11 Montesinos left 

8 The quotes are from Videos 872-73, January 26, 1998, and Videos 1347-48, February 26, 1999 

(Jochamowitz, 2002, p. 5). On the television screens: Bowen and Holligan (2003, p. 266). 
9 Audio CD 1289, 129A-B, December 31,1998 (Jochamowitz, 2002, p. 45). 
10 Videos 888-89, May 3, 1998 (Jochamowitz, 2002, p. 192). 
11 Audio B-139 A-4, undated (Jochamowitz, 2002, p. 163). 



76 Journal of Economic Perspectives 

some surplus with the bribe takers, perhaps so they would have an incentive to go 
on dealing with him. 

The need for enforcement mechanisms was mitigated by one general feature 

of all corrupt deals. The very fact that an illicit deal has been done makes both 

parties dependent on each other, for either could denounce the other (Lamsdorff, 

2002). Speaking of an opposition congressman, Montesinos said, "He is one of us, 

brother, he is committed." Referring to a member ofthe National Elections Board, 
he afnrmed: 'Yes, he is with us. . . He has risked it a thousand times for us, a 

thousand and one."12 

Montesinos tried to pre-empt defection by cultivating camaraderie. "The im? 

portant thing, brother, is that. . .we support each other," he told a television 

executive he was bribing. Such assertions recur in the vladivideos. "When one works 

in a team, one does not work for oneself." Something finer than self-interest united 

them, he liked to say. "How do friends help friends?. . .They do not say: hey, I give 

you this, so you do this." Again: "Because you are my kind, there is a chemistry of 

friendship." We can only guess what the others must have made of such avowals 

from this ruthless man. Some of them replied in kind, though. "I am absolutely 
honest with you. My commitment is not ofa monetary character but of friendship," 
said a newspaper executive whom Montesinos paid US$1 million.13 

The Wages of SIN 

Montesinos had various sources for his bribe money. From 1990 to 2000, the 

SIN budget, which was secret and unsupervised by the Congress, increased by more 

than 50 times. By 2000, it was about US$1.5 million per month, of which about a 

quarter went to operational costs and salaries, leaving about US$1.1 million for 

Montesinos to spend. He was not required to justify how he spent it. In addition, he 

received under-the-table sums via the Ministry of the Interior and the military, 
shown in Table 1. By 2000, he was getting about US$750,000 per month in 

unrecorded cash from these other government agencies. Further, he siphoned 

money from state contracts. When he needed more, he requested contributions 

from his accomplices in arms deals and other illegal businesses. According to his 

bookkeeper, Matilde Pinchi Pinchi, in 2000, money was flowing into the SZVat a 

rate of US$8 million to US$9 million per month (Bowen and Holligan, 2003, 

pp. 272-273, 326-327; Rospigliosi, 2000, p. 201). 
All the bribe prices in what follows are cited in U.S. dollars. In most cases, we 

did not have to convert from Peruvian soles, because Montesinos actually paid in 

dollars. One video shows him apologizing to the recipient of a bribe for paying in 

soles, as he did not have dollars on hand. 

12 Audio 352-A, undated, and Audio 1196, August 14, 1998. 
13 The Montesinos quotes are from Video 1783, November 10, 1999; Video 1323-6, November 23, 1998; 
Video 1492, April 21, 1999; and Videos 1291-92, January 5, 1999 (Jochamowitz, 2002, pp. 27, 47, 153). 
The final quotation is from Eduardo Calmell, director of Expreso, on Video 1492, April 21, 1999. 



How to Subvert Democracy: Montesinos in Peru 77 

Table 1 

Money Contributed to the SIN by Other Public Agencies 

(in millions of U.S. dollars) 

1992 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 Total 

Source: Presented by Coloneljose Villalobos Candela, Administrative Director ofthe SIN in 2000, during 
his deposition on October 19, 2002, to the investigative congressional commission. Informe Final de la 
Subcomision Investigadora de la Denuncia Constitucional No. 6; Available at (http://www.congreso.gob.pe/ 
congresista/2001/destrada/denuncias/denuncia-6.pdf). 

The bribe prices of politicians are in Table 2. The politicians' bribes are mostly 
between US$5,000 and US$20,000 per month. A congressman's official monthly 

pay, for comparison, was about US$4,500 plus US$4,500 for expenses in 1995 

(Pollarolo, 2001). One outlier is Rodriguez Aguillar, who got US$50,000 per 
month. According to Montesinos, "the conversations with the lady [Rodriguez] 
were slower, they lasted about three weeks, because she is a difficult person and 

because her husband, who is the mayor of Piura, was always counseling her." The 

bribe was higher than usual, it seems, because she bargained hard and because two 

politicians came for the price of one. In addition to monthly payments, Montesinos 

sometimes made one-time payments of up to US$100,000, calling them campaign 

contributions, though since they came from the intelligence service they were 

hardly conventional campaign money. 
Bribes went not only to opposition congressmen, but also to Fujimori's cabinet. 

A prominent example is Federico Salas, Fujimori's last prime minister, who con- 

fessed to accepting an extra salary from Montesinos of US$30,000 per month. 

While it may seem odd that Fujimori felt a need to pay off his own allies, perhaps 
this came about because he had entered politics without a party and had to build 

his own. Peru's politics were driven less by ideology or policy than by distributional 

issues. 

The congressmen's deals were consummated in April and May of 2000, during 
the run-up to the presidential election. Montesinos made an initial payment 

immediately upon signing, then monthly payments, the signing bonus usually 

being the same amount as the monthly payment. These congressmen signed three 

documents: a receipt for the bribe; a letter asking Fujimori to admit him or her into 

Fujimori's party, Peru 2000; and, on congressional letterhead paper, a compromiso de 

honor (a promise on one's honor, a gentleman's agreement), an example of which, 

in English translation, is shown as Figure 3. Congressman Mario Gonzalez Inga 

agrees to switch to Fujimori's party for the duration of a congressional term, 

promising to "directly receive instructions" from Montesinos. 

Bribes going to judges are in Table 3. The sums going to judges are more 



78 Journal of Economic Perspectives 

Table 2 

Political Capture 

Name 
Party Bribe 

(Presidential candidate) (Monthly) Favors 

Those who changed their party for Peru 2000 (Fujimori's party) 

Jose Luis Caceres Velasquez 

Roger Caceres Perez 
Ruby Rodriguez de Aguilar 
Jorge Polack Merel 

Juan Carlos Miguel 
Mendoza dei Solar 
Gregorio Ticona Gomez 

Jose Luis Elias Avalos 

Antonio Palomo Orefice 
Mario Gonzales Inga 
Alberto Kouri 
Edilberto Canales Pillaca 
Eduardo Farah 

Jorque DAcunha Cuervas 
Waldo Enrique Rios 

Salcedo 

Maria dei Milagro Huaman 
Jose Leon Luna Galvez 
Guido Pennano Allison 

Rolando Reategui 
Luz Salgado 
Carmen Lozada de Gamboa 
Manuel Vara Ochoa 
Martha Chavez Cossio de 

Ocampo 
Sobero Taira 

Victor Joy Way 
Federico Salas 
Alberto Bustamante 

(*) +US$50,000 (one-time) 
+US$100,000 (one-time) 4Judicial 
favors 

Judicial favors for her husband 
Vice President of the Foreign Relations 

Commission in Congress 

US$15,000 (signing bonus) 
+US$20,000 (car) +US$3,000 
(apartment). Land deal in Titicaca 
Lake that would insure his reelection 

+US$40,000 ("campaign 
reimbursement") + US$60,000 
(continue campaigning) 

Judicial favors, Apparently no payment 

US$10,000 (one time payment) 
-Kfudicial help with the National 
Electoral Board 

(US$30,000 Pinchi) +US$20,000 (car) 

Sources: Informe Final de la Subcomision Investigadora de la Denuncia Constitucional No. 6; Available at (http:// 
www.congreso.gob.pe/congresista/2001/destrada/denuncias/denuncia-6.pdf), Public deposition of Mon? 
tesinos before this commission; Available at (http://www.agenciaperu.com/actualidad/2002/ene/vladi_com_ 
estrada.htm), the transcript of the first video, where Montesinos hands US$15,000 to Kouri is at La Republica, 
15 September 2000, the source of Federico Salas confession is El Comercior, Available at (http://www.elcomercioperu. 
com.pe/ecespe/html/montesinos/montesinos_archivol.html). 
Notes: Party affiliations are Frente Popular Agricola dei Peru (FREPAP), Partido Aprista (APRA), Peru Posible (PP), 
Avancemos (A), Frente Independiente Moralizador (FIM), Partido Solidaridad Nacional (PSN), Peru 2000 (POO). 
Payments are monthly unless otherwise stated. 
(*)The source of this number is Matilde Pinchi Pinchi, Montesinos's bookkeeper, not Montesinos. 
(**) Pinchi also claims that Polack received three payments on the amounts of US$80,000, US$250,000 and 
US$160,000. When Montesinos was asked about this, he did not deny it, but asked to be allowed not to talk 
about it in public because it concerned a "private matter." 



John McMillan and Pablo Zoido 79 

Figure 3 

Example of a Compromiso de Honor 

The subscriber of this document, Gonzalez Inga, Mario, elected as Con- 

gressman of the Republic in the recent general elections, with the present 
document irrevocably renounces membership of the political party Peru 

Posible, in whose list I participated as a candidate; and therein I recover my 

political independence, committing to support the political party Peru 2000, 

which Ijoin for the five years of duration of my congressional duties. I will act 

in close collaboration with the bearer of this document, from whom I will 

directly receive instructions about these particulars. 
In faith of which and as an expression ofthe Commitment of Honor that 

I voluntarily assume as of now, I subscribe in the city of Lima, the twenty- 
second day of April of the year 2000. 

(Signed) Mario Gonzalez Inga 

Source: Informe Final de la Subcomision Investigadora de la Denuncia Constitucional No. 6; 
Available at (http://www.congreso.gob.pe/congresista/2001/destrada/denuncias/denuncia-6.pdf). 

uncertain than for politicians and the media, for our data are incomplete. The 

numbers in the first column of bribe data in Table 3 show aggregates of an 

unknown number of payments, the frequency with which the judges were paid is 

unclear, though in one case, that of Montes de Oca, there is video evidence that he 

received a US$10,000 payment monthly.14 The numbers in the second column of 

bribe data in Table 3 come from receipts such as those in Figure 2. Our best guess 
is that the judges' payments were made monthly, as was the case for the politicians 
and the news media executives, and that the second column of bribe data shows 

monthly payments. The judges' bribes tend to be lower than the politicians'. The 

bribe price for Supreme Court and Superior Court judges is mostly US$5,000 to 

US$10,000 per month, two or three times their official salaries. 

Bribes of the news media are in Table 4. The director of Expreso, a broadsheet 

newspaper, received US$1 million in two payments three weeks apart, ostensibly so 

he could buy a controlling block of the company's shares. El Tio, a tabloid 

newspaper, was paid a reported total of US$1.5 million over two years (or roughly 

US$60,000 per month), under an incentive contract based on content: US$3,000 to 

US$4,000 for a front-page headline, US$5,000 for a full-page article, US$500 for a 

shorter article. Other tabloids like El Chato, El Chino, La Chuchi, El Mananero and El 

Diario Mds, according to Conaghan (2002, p. 118), received similar deals. 

Among television channels, one (Channel 7) was state owned, and Montesinos 

had control over its content. The five private television broadcasters, Channels 2, 4, 

14 Videos 888 and 889, May 3, 1998 (Jochamowitz, 2002, p. 192). 



80 Journal of Economic Perspectives 

Others involved but without data on bribes: 

Supreme Court Justices: Orestes Castellares Camac, Eliana Salinas de Alencastre, Jorge Gonzales 

Campos, Arturo Chocano Polanco, Jose Pariona Pastrana, Carlos Alarcon dei Portal, Wilber 
Villafuerte Mogollon, Juan Quespe Alcala, Luis Castro Reyes, Carlos Henriquez Colfer, Juan 
Miguel Ramos Lorenzo. 

Judges: Segundo Sarria Carbajo, Carlos Alcantara Peraz, Karina Sanchez Alarcon, Ricardo Nuhez 

Espinoza, Arturo Vilchez Requejo, Jose Rios Olson. 

Source: Bresani (2003) and author calculations. The list ofthe others involved come from Bresani (2003) 
and has been confirmed by several journalistic reports. 
Note: The data in the first column of bribes are from Bresani (2003). The second column of bribe data 
is from a set of receipts like those in Figure 1 that we collected from journalistic sources in Peru. From 
the information available, the frequency of these payments is unclear. It is probable that the data in 
Bresani (2003) aggregate the receipts, but Bresani gives no reference for these data. 



Table 4 

Media Capture 

How to Subvert Democracy: Montesinos in Peru 81 

TV channels Bribe estimates 

America Television (Channel 4) Jose 
Francisco Crousillat 

Frequencia Latina (Channel 2) Samuel 
and Mendel Winter (owners after 
Baruch Ivcher exiled) 

Panamericanan Television (Channel 5) 
Manuel Delgado Parker (brother of 
Genaro) and Ernest Schutz 
(shareholders) 

Cable Canal De Noticias CCN (Cable 
Channel Network) Vicente Silva 
Checa (Video 1778) 

Andina de Television (ATV) (Channel 9) 
Julio Vera 

Red Global (Channel 13) Genaro 

Delgado Parker (brother of Manuel) 

US$9,000,000 in a signed contract for US$1,500,000 per 
month from November 1999 to April 2000, possibly 
more (C) 

US$619,000 in October 1998, promised more monthly 
payments (C) (BH) 

US$3,000,000 in a signed contract for US$500,000 per 
month from November 1999 to April 2000, possibly 
more (R) 

US$3,073,407 on December 1999 for an increase of capital 
that gave 27 percent of shares to Montesinos (R) 

US$9,000,000 contract agreed by Shutz and Montesinos on 
video 1783. In total Montesinos claims he handed 
$10,600,000 to Schutz (BH) 

US$350,000 handed by Montesinos to Shutz, video 
screened by congress on October 2, 2001 (BH) 

US$2,000,000 for his shares in the CCN to the Ministry of 
Defense in November 1999 (C) 

US$50,000 to fire Cecilia Valenzuela and Luis Iberico (C) 

In exchange business help and judicial favors, Delgado 
Parker fired popular commentator Cesar Hidelbrandt 
(C) 

Print media Bribe estimates 

Expreso (mainstream newspaper) 
Eduardo Calmell dei Solar (director 
and stockholder) 

El Tio, (Chicha/popular press) Jose 
Olaya Correa (owner and director) 

La Chuchi (Chicha/popular press) 
Oliveri and Estenos (owners) 

El Chato, Rafael Document (founder) 
and Ruben Gamarra (director) out 

US$1,000,000 in two installments, to buy shares in the 

newspaper (C) and videos 1492, 1736, 1753 

US$1,500,000 between 1998 and 2000 (C) 
US$3,000-US$4,000 per headline, US$5,000 for full 

coverage inside, US$500 for smaller stories (C) 
US$8,000 weekly, same press house as El Mahanero, 

Editora Americana (B) 
US$1,000 each time it comes, small circulation, only 

comes out two to three days a week (B) 

Media not captured Newspapers: La Republica and El Comercio 

Magazine: Caretas 
Cable News TV Channel: Canal N (owned by El 

Comercio) 

State-owned media Newspaper: El Peruano 
TV Channel: Television Nacional Peruana 
Radio Station: Radio Nacional 

Sources: (B) Bresani (2003), (BH) Bowen and Holligan (2003), (C) Conaghan (2002), (R) La Republica, 
February 24, 2001. 



82 Journal of Economic Perspectives 

5, 9 and 13, and a cable service, CCN, were bought off. One television channel 

alone was not bribed: the other cable outlet Channel N. Its monthly fee put it 

outside the budget of most Peruvians, however, and its subscribers numbered only 
in the tens of thousands (Bowen and Holligan, 2003, pp. 332-337). 

Channel 4, with the largest viewership, got US$1.5 million per month in bribes. 

Channel 2 received US$500,000 per month, and Channel 5 a similar sum. The 

other two channels, with smaller viewerships, received payoffs via share purchases 
and other business deals and judicial favors. 

The television owners signed written contracts. In the contract between Mon? 

tesinos and Channel 2, for example, Montesinos purchases full control over news 

broadcasts for a monthly payment of US$500,000.15 The contract has the form of 

a legal document. Montesinos, who held the sole copy, is not named, but just called 

"the Contractor." The contract adds that this "does not however nullify the legal 
value of this document." At the start of each month, Montesinos is to pay Channel 

2 its half-million dollars. At the same time, the channel is to give him a letter of 

credit equal to this amount, which he will destroy after the channel fulfils its duties. 

If he is late with a payment, he incurs a penalty of 1 percent per day, rising to 

5 percent after seven days. If the channel ever fails to act as agreed, Montesinos may 
resolve the matter without the channel "having any right to complain in any way." 
Montesinos's contractual duties include, "To do whatever else is necessary." The 

channel agrees to allow Montesinos to review each day's news programs before they 
air and not to broadcast anything about presidential or congressional candidates, 

or any program referring "explicitly or implicitly to political issues," without Mon? 

tesinos's written approval. 
How much did Montesinos pay in total? The cost of bribing the politicians to 

get a majority in Congress added up to less than US$300,000 per month. The total 

cost of bribing judges (at a guess, because we do not have complete data for judges) 
was US$250,000 per month.16 The total cost of bribing the television channels was 

more than US$3 million per month. Television was the priciest of the checks by an 

order of magnitude. 

Montesinos's Control 

The videos show Montesinos boasting of his control of the media (and even 

exaggerating the amount he was paying). "Each channel takes $2 million monthly, 
but it is the only way. That is why we have won, because we have sacrificed in this 

way." Talking to some associates about the television owners, he said, "We have 

15 The full contract in English translation is at (http://faculty-gsb.stanford.edu/mcmillan/personal_ 
page/articles.html). The original is in La Republica, February 24, 2001. 
16 The judges' total is arrived at as follows: Adding the monthly totals from the last column of Table 3, 
we get about US$100,000. We lack data for 11 other Supreme Court judges and 15 ordinary judges who 

(according to Bresani, 2003) were bribed. If we assume the missing Supreme Court judges got the about 
same bribes as those for whom we have data and the ordinary judges got US$3,000 a month (probably 
an overestimate), the total rises to about US$250,000. 



John McMillan and Pablo Zoido 83 

made them sign on paper and all. Now we are playing with something very serious. 

They are all lined up. Every day at 12:30 pm I have a meeting with them. . .and we 

plan what is going to be aired in the evening news." He told one of the television 

owners that he carefully monitored the news broadcasts 24 hours a day. "I measure 

the time and I monitor the characters and at the end I summarize the day: how 

much they devoted to this activity, how much to that, how much in favor, how much 

against." He even offered one of the television channels a team of SIN agents who 

could work for it as an "investigative unit."1 Montesinos devoted considerable 

resources to controlling the media, his own time and SIN manpower, providing 
further evidence of how important he saw the media to be. 

The cash payments underestimate Montesinos's bribes, for he channeled extra 

money to the newspapers and television by means of government advertising. The 

state became Peru's biggest advertiser, with spending increasing by 52 percent from 

1997 to 1999. Also, in 1999, the government permitted media outlets with out? 

standing taxes to work off their tax obligations by carrying free advertisements for 

the government health agency. In addition, companies with which Montesinos had 

side deals were asked to advertise in particular media outlets as a way of supporting 

Fujimori's reelection (Bresani, 2003; Degregori, 2000; Schmidt, 2001). 
Cash was not all that Montesinos used to sway people. Favors were common: 

promotions, judicial string-pulling, support in election campaigns and congres? 
sional votes (Moreno Ocampo, 2003). Sometimes what was exchanged was a mere 

promise of undefined future favors. After agreeing to a request from a television- 

channel owner, for example, Montesinos said, "You give me the difficult tasks." His 

interlocutor replied, "But, of course, in return I am at your disposal for anything 

you like." 

The television channels received various favors. Montesinos helped Channel 5 

maneuver a difficult lawsuit by interceding with the judiciary. To support the owner 

of the cable channel CCN, he arranged the purchase of shares in his company by 
the military police pension fund. He arranged a complex deal involving Channel 2, 

Channel 4 and Peru's second-largest bank, Wiese Sudameris Bank. The two chan? 

nels owed the bank about US$13 million. Montesinos persuaded the bank's man? 

aging director to refinance their debts. In return, he resolved a tax problem for the 

banker.18 

Judges and politicians also got noncash bribes, such as a car or a house. A 

judge on the National Elections Board, Romulo Munoz Arce, negotiated jobs for 

his wife and son as well as payment for his daughter's education in the United 

States. Montesinos threw in a first-class airfare for her, exclaiming, when the judge 
remarked on this, "First class? Of course I wouldn't send her coach!"19 

The military were under Montesinos's control. He had charge of promotions 
and so was able to use promotion as a cashless form of bribery. He made sure that 

17 
Quotes from Video 1792, November 26, 1999 (Jochamowitz, 2002, p. 17); Audio 1736, September 14, 

1999; Videos 1677-79 August 25, 1999 (Jochamowitz, 2002, p. 49); and Audio B-139, undated. 
18 Audio 896, January 20, 1998, and Video 1790, November 10, 1999. 
19 Video 1318, November 11, 1998. 



84 Journal of Economic Perspectives 

only those loyal to him reached the top ranks. According to Daniel Mora, a general 
whom he forced into early retirement, he "promoted not the brightest and the best, 

but the mediocre and the weak." By 2000, Montesinos appointees held all 17 ofthe 

top military posts. Of these, 13 had been his classmates as cadets in Peru's military 

academy, one was a close associate from the SIN, and one was his brother-in-law. 

"With the armed forces we are doing great," he told a banker in 1999. "Now their 

morale is high, you see, our team is consolidated."20 

Montesinos exerted control not only by bribery, but sometimes by blackmail. 

He would obtain video proof of sexual indiscretions and use these tapes for 

persuasion. Some were filmed in a brothel where SIN agents had installed hidden 

cameras. Military officers were reportedly among those he blackmailed in this 

way.21 (After he was imprisoned, the judges handed dozens of these videos over to 

the Roman Catholic Church, to be returned to those featured in them.) 
Montesinos did not control everything. The one unbribed television channel, 

the small cable outlet Channel N, continued to offer independent investigative 

journalism. As it turned out, it was on this channel that the Kouri videotape that 

brought everything down was first aired. Some newspapers like La Republica and El 

Comercio and some magazines like Caretas courageously continued to criticize the 

government despite being harassed, reporting for example on abuses in the lead-up 
to the 2000 election. The harassment ranged from libel suits to arbitrary detention 

to death threats. In an attempt to discredit any journalists who dared investigate the 

government, the tabloids carried hundreds of stories defaming them with bizarre 

labels: "a mental midget," "a she devil," "undercover terrorist," "paid coup provo- 
cateur." A headline in El Chino proclaimed three journalists "the rabid animals of 

the anti-Peruvian press."22 
While the tabloids read by the majority of Peruvians were mostly under 

Montesinos's control, it was the more educated and affluent Peruvians who read 

the independent newspapers and magazines. Montesinos seems to have decided 

these outlets were not influential enough to be worth bribing. A vladivideo shows 

him saving he was unconcerned. "What do I care about El Comercio} They have an 

80,000 print run. 80,000 newspapers is shit. What worries me is Channel 4. . . .It 

reaches 2 million people. . . .La Republica can do whatever they want. What is a 

20,000 print run?" Also, the owners of El Comercio may have placed so high a value 

on their reputation as to be incorruptible. Unlike some of the other news outlets, 

El Comercio was in sound financial health. Founded in 1839, it had been controlled 

since 1898 by one family, the Miro Quesadas. A Montesinos crony once joked: "You 

want a paper like El Comercio} I will make you El Comercio. You give me the money 

20 
Jane Holligan, "Will the Army Upset a Delicate Balance in Peru?" Business Week, November 3, 2000; 

Rospigliosi (2000); Video 1583, June 22, 1999 (Jochamowitz, 2002, p. 149). 
21 

Roger Scrutton, "Peru Bishops to Get Custody of Tntimate' Spy Tapes," Reuters, February 21, 2001. 
22 On harassment of journalists: Conaghan (2002, p. 116), Schmidt (2001, pp. 2-3). On tabloid slanders: 

Jorge Salazar Cussianovich, "The 'Devils' ofthe Peruvian Press," Pulso dei Periodismo, September 12, 1999, 
(http://www.pulso.org/English/Archives/Devils%20of%20Peruvian%20Press.htm). 



How to Subvert Democracy: Montesinos in Peru 85 

and you give me 125 years."23 El Comercio owned Channel N, the television channel 

that Montesinos left unbribed. 

As a last resort, Montesinos had the option of silencing a television channel if 

it refused to fall into line. He did it once, and the episode is revealing. The 

second-largest channel, Frecuencia Latina, or Channel 2, was majority owned by 
Baruch Ivcher, a naturalized Peruvian citizen of Israeli origin. After initially being 

loyal to the government, in 1997, the channel began broadcasting investigative 

reports: one on SIN agents being tortured for talking about SIN to the press; 
another on Montesinos's tax returns, showing his income far exceeded his govern? 
ment salary. In retaliation, the Interior Ministry stripped Ivcher of his citizenship. 
As a noncitizen he was not permitted, by law, to own a television channel. A tame 

judge assigned the channel's ownership to minority shareholders beholden to 

Montesinos. Thereafter, Frecuencia Latina broadcast Fujimori propaganda. Ivcher 

later told a reporter that, six months before being stripped of his citizenship, he 

had been offered and declined a US$19 million bribe, in return for which the 

government would have had veto over the content of news programs.24 
The Ivcher episode shows the severity with which Montesinos punished defec- 

tion. Ivcher lost his citizenship, his company and much of his wealth. The episode 

shows, also, that retribution was costly to the government. Ivcher's harassment 

prompted noisy demonstrations in Lima. The Peruvian Bishop's Conference de- 

nounced Ivcher's citizenship revocation as "illegal and dangerous." Overseas, as 

well, there was fallout. The U.S. House of Representatives, citing the Ivcher case, 

issued a resolution condemning Peru's interference with the freedom of the press. 
The Inter-American Court of Human Rights held a hearing on the Ivcher case, after 

which Fujimori withdrew Peru from the court's jurisdiction. Fujimori bore some 

costs to silence a television channel, and thus the television channels had bargain? 

ing power. 

Why Television? 

The institutions of democracy form a system of incentives, shaping and con- 

straining the government's behavior. Most analyses of the checks and balances 

examine them separately: elections (Maskin and Tirole, 2004), political parties 

(Persson, Roland and Tabellini, 1997), the judiciary (La Porta, Lopez-de-Silanes, 

Pop-Eleches and Shleifer, 2004) and the news media (Besley and Prat, 2001; 

Djankov et al., 2003). The parts of the system interact, however. A pair of gover? 
nance mechanisms may be complementary, in the sense that one works better when 

the other is in place, or strengthening one increases the marginal effectiveness of 

the other (Milgrom and Roberts, 1990). Opposition politicians are more potent, 
for example, the freer the press. The checks and balances reinforce each other. 

23 Video 1318, November 11, 1998, and Videos 1459 and 1460, April 7, 1999. 
24 

Tyler Bridges, "Peruvian Broadcaster Returns from Exile, Fights for TV Station," Miami Herald, March 
30, 2002. 



86 Journal of Economic Perspectives 

Conversely, the absence of one check impairs the others. Without judicial 

independence, the media are weakened. For example, a compliant judge aided the 

clampdown on the media when he ratified the expropriation of Ivcher's television 

channel. Without judicial independence, also, political competition is enfeebled. 

For example, the judges on the National Elections Board overrode the constitution 

to allow Fujimori to stand for a third term. Without political competition, judicial 

independence is at risk. For example, upon suspending Congress in the 1992 

self-coup, Fujimori was able to gain control over the judges. With the news media 

compromised, political competition is enfeebled. A vladivideo shows Montesinos 

speaking of a press conference of opposition presidential candidate Alberto An- 

drade: "No television channel aired the press conference. It never existed." 

This chain of complementarities means that checks and balances form a 

package. If one is weak, all are weak. In this sense, each of the checks is vital. 

Nevertheless, the bribes differed, the news media, and in particular television, 

being the most expensive check to undermine. In this sense, television was the 

crucial constraint. 

The newspapers' bribes, while higher than those of judges and politicians, 
were lower than television's. Why was Montesinos less concerned about the print 
media than television? The difference is in their reach. Television is where most 

Peruvians get their news. Television aerials sprout from the poorest of Lima's 

shanty towns, with 95 percent of Lima households owning a television set. The 

largest-selling newspapers, by contrast, were the serious El Comercio, with a reader- 

ship of some 600,000, and the sensationalist Ojo, with 300,000 (Schmidt, 2001, 

p. 13). These readers were a small fraction of broadcast-television viewership, which 

included most of Peru's 28 million people. 

Why were the television owners more expensive to bribe than the politicians 
and judges? A straightforward explanation is simply that they were richer. The 

judges' bribes were one-and-a-half times to four times their official salaries. The 

politicians' bribes were multiples of their official income. By contrast, a few thou? 

sand dollars a month may not have impressed a wealthy television-channel owner. 

However, this does not seem to be the complete explanation. The television 

channels (which were privately owned and closely held) were heavily indebted, and 

this is said to be the reason their owners were ready to accept Montesinos's bribes 

(Conaghan, 2002). Had they been more financially secure, they may have been 

even harder to bribe. 

The explanation for why television is different must go deeper. We offer two 

complementary explanations. First, a television channel has holdup power in a way 
that a politician or a judge does not. Second, television is part of a constraining 
mechanism that is more fundamental than the politicians or the judiciary. 

To form a winning coalition in the Congress, Montesinos had to bribe only 
some of the opposition politicians. The Congress has 120 members. In 2000, 

Fujimori's party Peru 2000 won 51 seats. Fujimori thus needed ten more votes for 

a bare majority. Montesinos bribed twelve congressmen to change parties and join 

Fujimori's, so he had two more than the minimum he needed for a majority. He did 

not stop there, however. He bought five more congressmen, but asked them not to 



John McMillan and Pablo Zoido 87 

switch but instead to remain in their own parties and act as his secret informants. 

Montesinos had calculated, evidently, that he needed to buy only 17 of the 69 

opposition congressmen. 

Similarly, Montesinos had to bribe only some ofthe judges. In 1995, Fujimori 
had enacted what he called judicial "reform," which reduced judicial independence 

by setting up "provisional" judges, who could be dismissed by the government. By 

1997, 73 percent of thejudiciary had been shifted to provisional status (Hernandez 

Brefia, 2003). The lack of secure tenure made these judges susceptible to pressure. 
In the lower courts, Montesinos had some power to allocate judges to cases, so he 

could assign a friendly judge to a sensitive case (Garcia Calderon, 2001, p. 49; 

World Bank, 2001, paragraph 8-22). In the Supreme Court, decisions are made by 

majority vote, so three of the five Supreme Court judges were enough. 

Why did the remaining honest judges not expose the corrupt ones? Again, it 

comes down to the interlinkages among the checks and balances. With the news 

media captured, it would have been difficult for the honest judges to get a hearing, 
and Montesinos could have slandered the whistleblowers so as to discredit them. 

Given that the supply of corruptible politicians and judges exceeded Mon? 

tesinos's limited demand, then, the politicians and judges had little bargaining 

power, so their price, as the data show, was relatively low. With television, by 

contrast, Montesinos had to bribe all of the widely watched channels. If he had 

succeeded in bribing all bar one, that renegade channel, by broadcasting unfavor- 

able stories, could harm him unilaterally (Besley and Prat, 2004). Each television 

channel had holdup power, regardless of how many of them he had bought 

already. 
The bargaining game of Stole and Zwiebel (1996) applies here. The equilib? 

rium of this game has Montesinos buying a few more politicians than the minimum 

he needs, since having extra politicians on hand means no individual's vote could 

be pivotal (Groseclose and Snyder, 1996). As noted, Montesinos did in fact bribe 

two more congressmen than he needed for a majority. With judges, the story is the 

same. Montesinos pays the politicians and judges just a little more than their 

fallback, the value they attach to their compromised integrity. The news outlets, in 

contrast, individually have holdup power, so Montesinos must offer a sizeable 

portion of the surplus (the value he attaches to control minus the judges' and 

politicians' bribes) to the news media. 

A second, distinct reason why television's bribes were high, in addition to 

holdup power, is that the size of a bribe reflected Montesinos's perception of how 

much was at stake. This was highest with television. 

The ultimate constraint on any democratic government is not an independent 

judiciary or opposition politicians or the constitution. It is the citizenry as a whole. 

The citizens have a stake in ensuring that the government maintains the institutions 

of democracy. If a large number are able to react after the government violates the 

rules, they effectively pre-empt such violations. The citizens' credible threat to 

depose the government makes the constitution self-enforcing. As Weingast (1997) 

points out, however, they face a coordination problem in establishing the rule of 

law. They are effective in concert, not alone. As in any coordination game, any one 



88 Journal of Economic Perspectives 

citizen's best action depends on what that citizen believes the others will do. It pays 

any one citizen to react to the government's violation only if that citizen expects 
that many others will react too. Although in Weingast's analysis the coordination 

problem is exacerbated by differences in interests among the citizens, a prior 
source of coordination difficulties is a lack of information. 

If our hypothetical citizen realizes the others are unaware of the government's 

transgression, it will not be in the interest of the individual to act alone. Merely not 

knowing whether the others know?a lack of common knowledge?is enough to 

foil coordinated action. By informing everyone about the government's violation of 

the rules, and informing everyone that everyone knows, television helps solve the 

citizens' coordination problem. Broadcast over television, the transgression be? 

comes common knowledge. 
This logic harks back to the view of philosopher Alexander Meiklejohn (1960) 

that, in the separation-of-powers scheme, the citizens play a crucial role. The First 

Amendment to the U.S. Constitution, which juxtaposes the freedom of the press 
and of assembly, is a statement not of individual rights but of self-government by an 

informed citizenry. Its purpose is that "whatever truth may become available shall 

be placed at the disposal of all the citizens of the community" (p. 75). In a 

democracy, "it is not enough that the truth is known by someone else. . . .The voters 

must have it, all of them." 

The difference between the news media and the other checks and balances, 

then, is that the media, informing the citizenry, can help bring forth the ultimate 

sanction of citizen reactions. There would be little to prevent the government from 

buying off politicians and judges in the absence ofthe citizens' oversight. Opposi? 
tion politics and the judiciary rely on the news media, therefore, whereas the media 

can be effective even if the other checks and balances have broken down. 

"If we do not control the television we do not do anything," said a Montesinos 

crony at a 1999 meeting involving Montesinos, some generals, and some television 

executives.23 He did not say this of the judiciary or the Congress. Our argument 
that the checks differ in their effectiveness, while being complementary to each 

other, can be summarized as follows. Since politicians and judges are symmetric in 

our story, for simplicity let us omit the politicians. Montesinos has a value of 

control, V(M,J). Here M equals either one or zero, meaning he does, or does not, 

control the media, and/equals either one or zero, meaning he does, or does not, 

control the judiciary. The two checks are complementary if the value of securing 
both the judiciary and the media exceeds the sum ofthe values of securing each of 

them separately, or F(l, 1) > V(l, 0) + V(0, 1). With all-or-nothing complemen- 

tarity, V(l, 1) > 0 and V(l, 0) = 0 = V(0, 1). The less extreme pattern we are 

arguing for here, by contrast, has V(l, 1) > V(l, 0) > 0 and F(0, 1) = 0, meaning 
Montesinos gets some value out of controlling the media alone and extra from 

controlling the judiciary in addition to the media; but if he does not control the 

' Said by General Elesvan Bello. Video 1792, November 26, 1999 (Jochamowitz, 2002, p. 17). 



How to Subvert Democracy: Montesinos in Peru 89 

media, all is lost. This is the sense in which we can say that, while the checks and 

balances are interdependent, the media are the crucial check. 

Fujimori's Fall 

Demonstrating its power, it was television that finally toppled Fujimori, with 

the help of honest politicians and a disgruntled insider. Two opposition congress? 
men, Luis Iberico and Fernando Olivera, obtained the videotape of Montesinos 

bribing congressman Kouri, the tape having been purloined from Montesinos's 

office by Matilde Pinchi Pinchi, his trusted bookkeeper (and mistress). On Sep? 
tember 14, 2000, Olivera showed it at a press conference in a Lima hotel. According 
to a reconstruction of the events by Bowen and Holligan (2003, pp. 389-394), 
Montesinos's reaction was to threaten the television owners. "Play this down," he 

ordered. "If I am screwed, then so are all of you." He told Fujimori to be patient: 
"After all, we have the press under control." However, the sole unbought television 

channel, the cable outlet Channel N, began showing the video over and over. 

Panicking, Fujimori threatened to fire Montesinos, who responded with a threat. 

Referring to his collection of videotapes, he said, "If necessary, I can set the prairie 
on fire." 

Despite Montesinos's intimidation, the other television channels started 

broadcasting the Kouri videotape. What induced them to break ranks? Perhaps they 
reasoned that they could not ignore the tape, because so many had watched it on 

Channel N or heard about it. (Activists had set up large-screen televisions in the 

streets showing Channel N for the benefit of nonsubscribers.) Also, Kouri went on 

television to deny he was corrupt, claiming the US$15,000 was a personal loan from 

the secret-police chief, which in its sheer implausibility may have further spread the 

news. The regime imploded. 

Why did Montesinos neglect to bribe the channel that was to bring him down, 
Channel N? He may have wanted to but been unable to: its owners, as noted, placed 
a high value on their reputation. Also, he may have miscalculated, reckoning that, 
as a relatively expensive cable channel with only tens of thousands of subscribers, 
it was harmless. The press conference that he remarked "never existed" aired on 

Channel N. 

Although the Kouri videotape was enough to destroy Fujimori, governments 
elsewhere have survived similar revelations. In the 1990s, Russians had ample 
evidence of widespread corruption, but did not depose their government. In 

Ukraine under President Leonid Kuchma, there arose a situation strikingly alike 

Peru's. The state apparatus amassed information on businesspeople, judges and 

politicians. In the postcommunist era, some had become rich via dubious privat? 
izations, others were taking bribes or evading taxes. Kuchma used the threat of 

prosecution as a lever, exercising control by blackmail. Without Kuchma's knowl? 

edge, one of his bodyguards audiotaped his office conversations, and in 2000, an 

opposition politician released the tapes. Kuchma can be heard ordering officials to 

harass opposition politicians and activists and to manipulate the voting in the 



90 Journal of Economic Perspectives 

presidential election. A journalist who was investigating government corruption, 

Georgy Gongadze, is discussed in the tapes. On one, a voice says, "I'm telling you, 
drive him out, throw him out. Give him to the Chechens," and on a later tape, "That 

Gongadze, goodbye, good riddance."26 Gongadze's decaying corpse was found in a 

forest, beheaded. After transcripts of the tapes were posted on the Internet (the 

newspapers and television being under Kuchma's control), thousands of demon- 

strators thronged the streets. Kuchma was able to wait out the protests, however, 

and his rule continued unchecked. 

Media publicity of government misdeeds may not be decisive, then. Why was it so 

potent in Peru? Common knowledge of corruption may set the scene for the govern? 
ment to be overthrown, as we have argued, but it is not sufficient. Exposure does not 

ensure the citizens will rise up in large enough numbers. Their coordination problem 
remains (Weingast, 1997), and additional factors must be present for it to be overcome. 

By the time the vladivideos were broadcast, the government had already been 

weakened. The economy, the basis of Fujimori's claim to legitimacy, was underper- 

forming. From 1998 to 2000, economic growth averaged just 1.2 percent. Fujimori's 
third presidential election, held a few months before, had been so blatantly rigged that 

it had galvanized the opposition and sparked street demonstrations. 

The nature of the videotapes was a further factor. Peruvians had long sus- 

pected their government was crooked. Charges of corruption had been made 

before in the independent newspapers. With allegations made in print, however, 

people found it hard to figure out the truth. Montesinos would muddy the waters, 

denying the accusations and making counteraccusations. The videotapes, by con? 

trast, were indisputable proof. Seeing a bribe actually being paid is more convinc- 

ing than being told about it. It is not merely that a picture is worth a thousand 

words; it is that the picture conveys information that words cannot. (To underscore 

this point: imagine yourself reading a newspaper account of a corrupt incident, 

then look back at Figure 1.) 
While governments are not always brought down after being exposed as 

corrupt, Montesinos's respect for the power ofthe news media, as evidenced by the 

size of his bribes, was well founded. 

The Montesinos Virus 

Peru's checks and balances, put in suspension by the Fujimori administration, 

ultimately did their job. The government was toppled by a popular uprising, 

provoked by the broadcast of the incriminating tape obtained by opposition 

politicians. Fujimori and Montesinos were then indicted by the Lima prosecutor. 
Measured by the bribes Montesinos paid, the news media, and in particular 

television, put far a stronger constraint on the government than the legislature or the 

judiciary. Television is the most expensive of the checks and balances to undercut for 

26 The quoted transcripts are at (http://www.ukar.org/kyivpo03.html). See Arel (2001) and Darden 
(2001). 



John McMillan and Pablo Zoido 91 

two reasons. Television owners have more bargaining power than judges and politi? 
cians. Also, the other checks and balances obtain their force mainly via the threat of 

exposure to the citizens, and television gives the widest exposure. 

Ordinary Peruvians were the target of Montesinos's propaganda. According to 

his own statements in the vladivideos, he saw television, with millions of viewers, as 

more of a threat than the newspapers, with tens of thousands of readers. He 

micromanaged the contents of the tabloid newspapers read by the uneducated, but 

was unconcerned, he said, about what was written in the broadsheet newspapers 
read by the educated. It was not the elite whom Montesinos feared, but the masses. 

Numerous countries suffer from "the Montesinos virus," according to the 

Polish journalist and former democracy activist Adam Michnik (2000), which he 

says is "a newly discovered cancerous disease found most commonly in contempo? 

rary democratic states." In countries like Russia under Vladimir Putin, Zimbabwe 

under Robert Mugabe, Malaysia under Mahathir Mohamed, Haiti under Jean- 
Bertrand Aristide and elsewhere, elections are held but a ruling party holds control. 

Cross-country regressions show that countries lacking a free press tend to have high 

corruption (Adsera, Boix and Payne, 2003; Ahrend, 2002; Brunetti and Weber, 

2003). Our finding may apply, therefore, not only to 1990s Peru but also to nascent 

democracies elsewhere. 

The news media are the chief watchdog. The checks and balances work as a 

system, so an independent judiciary and genuine political competition are impor? 
tant. But the media can provide oversight of the government even where the other 

checks and balances have broken down. Safeguards for the media?ensuring they 
are protected from political influence and are credible to the public?may be the 

crucial policies for shoring up democracy. 

? For comments and discussions, we thank Jonathan Bendor, Beatriz Boza, Gerhard Casper, 

Enrique Chavez, Peter Gourevitch, Stephen Haber, Matthew Kahn, Stephen Krasner, Phillip 

Leslie, David McKenzie, Luis Moreno Ocampo, Olena Prytula, John Roberts, Jose Ugaz, Barry 

Weingast and Christopher Woodruff, as well as editors James Hines, Andrei Shleifer, Timothy 

Taylor and Michael Waldman. Productive research assistance was provided by Teresita Perez. 

We acknowledge support from the Center for Global Business and the Economy at the Stanford 
Graduate School of Business, the Center for Democracy, Development, and the Rule ofLaw at 

the Stanford Institute for International Studies and a John M. Olin Program in Law and 

Economics Summer Research Fellowship to Zoido. 

References 

Adsera, Alicia, Carles Boix and Mark Payne. 
2003. "Are You Being Served? Political Account? 

ability and Quality of Government." fournal of 
Law, Economics and Organization. 19:2, pp. 445-90. 

Ahrend, Rudiger. 2002. "Press Freedom, Hu- 

man Capital, and Corruption." Working Paper 
No. 2002-11, DELTA, Paris. 

Arel, Dominique. 2001. "Kuchmagate and the 
Demise of Ukraine's 'Geopolitical Bluff,'" East 

European Constitutional Review. 10:2-3, pp. 54-59. 



92 Journal of Economic Perspectives 

Besley, Timothy and Andrea Prat. 2004. 
"Handcuffs for the Grabbing Hand? Media Cap? 
ture and Government Accountability." London 
School of Economics; Available at (http:// 
econ.lse.ac.uk/staff/prat/papers/media.pdf). 

Bustamante, Alberto. 2003. DelDiablo Su Pais. 
Lima: Norma. 

Bowen, Sally and Jane Holligan. 2003. The 

Imperfect Spy: The Many Worlds of Vladimiro Mon? 
tesinos. Lima: Peisa. 

Bresani, Augusto. 2003. Ocaso y Persecucion. 
Lima. 

Brunetti, Aymo and Beatrice Weder. 2003. "A 
Free Press is Bad News for Corruption." fournal 
of Public Economics. 87:7, pp. 1801-824. 

Conaghan, Catherine. 2002. "Cashing in on 
Authoritarianism: Media Collusion in Fujimori's 
Peru." Harvard International fournal of Press/ 
Politics. 7:1, pp. 115-25. 

Darden, Keith A. 2001. "Blackmail as a Tool of 
State Domination: Ukraine under Kuchma." East 

European Constitutional Review. 10:2-3, pp. 54-58. 

Degregori, Carlos Ivan. 2000. La Decada de la 

Antipolitica. Lima: Instituto de Estudios Peruanos. 

Djankov, Simeon et al. 2003. "Who Owns the 
Media?" fournal of Laxv and Economics. 46:2, 
pp. 341-82. 

Garcia Calderon, Ernesto. 2001. "Peru's De? 
cade of Living Dangerously." fournal of Democ? 

racy. 12:2, pp. 46-58. 
Groseclose, Tim and James M. Snyder Jr. 

1996. "Buying Supermajorities." American Politi? 
cal Science Review. 90:2, pp. 303-15. 

Hamilton, Alexander, James Madison and 

John Jay. 1788 [1961]. The Federalist Papers. New 
York: Mentor. 

Hernandez Brena, Wilson. 2003. Indicadores 
Sobre Administracion de fusticia. Lima: Instituto de 

Defensa Legal. 
Jara, Humberto. 2003. Ojo por Ojo. Lima: 

Norma. 

Jochamowitz, Luis. 2002. Conversando con el 
Doctor. Lima: El Comercio Ediciones. 

Lamsdorff, Johan Graf. 2002. "Making Cor? 

rupt Deals in the Shadow of the Law." fournal of 
Economic Behavior and Organization. July, 48:3, 
pp. 221-41. 

La Porta, Rafael, Florencio Lopez-de-Silanes, 
Cristian Pop-Eleches and Andrei Shleifer. 2004. 

"Judicial Checks and Balances." fournal of Politi? 
cal Economy. 112:2, pp. 445-70. 

Marcus-Delgado, Jane and Martin Tanaka. 
2001. Lecciones dei Final dei Fujimorismo. Lima: 
Instituto de Estudios Peruanos. 

Maskin, Eric and Jean Tirole. 2004. "The Pol? 
itician and the Judge: Accountability in Govern? 
ment." American Economic Review. 94:4, pp. 1034- 
1054. 

McClintock, Cynthia and Fabian Vallas. 2003. 
The United States and Peru: Cooperation at a Cost. 
New York: Routledge. 

Meiklejohn, Alexander. 1960 [1948]. Political 
Freedom: The Constitutional Powers of the People. 
New York: Harper. 

Michnik, Adam. 2000. "The Montesinos Virus." 
Conference on Civil Society Revisited, New School 

University; Available at (http://www.newschool. 
edu/centers/tcds/bul037.htm#bul3702>. 

Milgrom, Paul R. and John Roberts. 1990. 
"The Economics of Modern Manufacturing: 
Technology, Strategy and Organization." Ameri? 
can Economic Review. 80:3, pp. 511-28. 

Moreno Ocampo, Luis. 2003. "Power Net? 
works and Institutions in Latin America." Pre? 
sented at the Stanford Institute for International 
Studies workshop on corruption; Available at 

(http://www.stanford.edu/-pzoido/Montesinos. 
doc). 

Persson, Torsten, Gerard Roland and Guido 
Tabellini. 1997. "Separation of Powers and Po? 
litical Accountability." Quarterly fournal of Eco? 
nomics. 112:4, pp. 1163-202. 

Pollarolo, Pierina. 2001. "Country Report on 
the National Integrity System in Peru." Transpar? 
ency International; Available at (http://www. 
transparency.org / tilac/indices/estudios/dnld/ 
estudio_integridad_peru.pdf). 

Rospigliosi, Fernando. 2000. Montesinos y las 
Fuerzas Armadas: Como Controlo Durante una 
Decada las Instituciones Militares. Lima: Instituto de 
Estudios Peruanos. 

Schmidt, Corinne. 2001. Press, Power, and Poli? 
tics: Peru 2000. Arlington, Va.: Freedom Forum. 

Stole, Lars A. and Jeffrey Zwiebel. 1996. 
"Intra-Firm Bargaining under Non-Binding Con? 
tracts." Review of Economic Studies. 63:3, pp. 375- 
410. 

Transparency International. 2004. Global Cor? 

ruption Report 2004. London: Pluto Press; Avail? 
able at (http://www.globalcorruptionreport.org/). 

Weingast, Barry R. 1997. "The Political Foun? 
dations of Democracy and the Rule of Law." 
American Political Science Review. 91:2, pp. 245-63. 

World Bank. 2001. Peru Institutional Governance 
Review. Washington, D.C; Available at (http:// 
www.worldbank.org/wbi/governance/peru/ 
pdf/peru_gov_corr_econ.pdf). 


	Article Contents
	p. [69]
	p. 70
	p. 71
	p. 72
	p. 73
	p. 74
	p. 75
	p. 76
	p. 77
	p. 78
	p. 79
	p. 80
	p. 81
	p. 82
	p. 83
	p. 84
	p. 85
	p. 86
	p. 87
	p. 88
	p. 89
	p. 90
	p. 91
	p. 92

	Issue Table of Contents
	The Journal of Economic Perspectives, Vol. 18, No. 4 (Autumn, 2004), pp. 1-232+i-viii
	Volume Information [pp. 229-232]
	Front Matter [pp. 1-2]
	Symposium: The Transformation of Europe
	The Economic Future of Europe [pp. 3-26]
	The European Union: A Politically Incorrect View [pp. 27-48]

	Why Are European Countries Diverging in Their Unemployment Experience? [pp. 49-68]
	How to Subvert Democracy: Montesinos in Peru [pp. 69-92]
	The Muddles over Outsourcing [pp. 93-114]
	Oil and the Macroeconomy since the 1970s [pp. 115-134]
	The Purchasing Power Parity Debate [pp. 135-158]
	On the (Ir)Relevance of Distribution and Labor Supply Distortion to Government Policy [pp. 159-175]
	Urban Sprawl [pp. 177-200]
	Features
	Policy Watch: Challenges for Terrorism Risk Insurance in the United States [pp. 201-214]
	Recommendations for Further Reading [pp. 215-222]
	Notes [pp. 223-228]

	Back Matter [pp. 176-viii]





