Tanec s čísly
Jak lyžařská střediska lžou a proč postižení připlácejí za opravu aut
Ať se prezidentem stane příští týden kdokoli, hodnota firem blízkých
jeho spolupracovníkům naroste okamžitě asi o dvě procenta. V
následujících letech se jim pak ještě znatelně navýší obrat a ulehčí
přístup k úvěrům. Tak to alespoň prokazatelně chodívá ve Spojených
státech – víme díky forenzní ekonomii. Té pozoruhodné vědecké
disciplíně, která krom jiného zkoumá výnosnost politických konexí a
snaží se odkrývat chování, jež se jeho protagonisté snaží před
veřejností ze všech sil utajit.
Byť často nabízí velmi pestré výsledky, musí se forenzní ekonom smířit
s nálepkou ponurého badatele. Zpravidla totiž předpokládá u jedinců a
firem jen nejnižší, sobecké motivy a na exaktních datech testuje, zda
využívají své moci, aby dosáhli výhody na úkor druhých.
Drží-li například v ruce noviny, predikuje, že jejich vlastníci jsou
motivováni příjmem z reklamy a budou nadbíhat velkým inzerentům. Hvězda
oboru Eric Zitzewitz spolu s Jonathanem Reuterem tuto predikci ověřili
na pěti největších amerických časopisech zabývajících se osobními
financemi. Zjistili, že ty penzijní, investiční a podílové fondy, které
jsou jejich inzerenty, skutečně získávají nadproporcionálně lepší
hodnocení svých produktů, byť jejich výkonnost lepší není. Nicméně i
novinářská etika a dlouhodobá vize vítězí – The New York Times či The
Wall Street Journal podobný efekt nevykazovaly.
Padej, snížku, padej
Zitzewitz mimochodem věhlas získal v na první pohled neekonomické sféře
– dokázal, že rozhodčí v krasobruslení či ve skocích na lyžích
podvádějí a nadržují svým krajanům. Třeba v olympijském krasobruslení
jim zajistí průměrně o 0,7 stupně lepší pozici. Patriotistické
upřednostňování se samozřejmě dalo vysvětlit i upřímnou preferencí
národního stylu sudími, aniž by nutně muselo jít o vědomý podvod.
Zitzewitz ovšem prokázal, že sudí preferují i národní styly těch cizích
krasobruslařů, jejichž krajan s nimi zrovna sedí v panelu. Ten pak
recipročně zlepšuje známku jejich sportovci. Nemá-li však totožná země
zrovna v panelu sudích zastoupení, k nadržování nedochází.
Analýza dat ukázala, že existují i koalice zemí, v nichž je vzájemné
stranění nejsilnější, jde o časté spřahávání Ruska, Ukrajiny, Francie a
Polska.
Ve skocích na lyžích podvody a stranění až takových rozměrů nenabývají.
Nejspíš i proto, že sudí jsou určováni centrální mezinárodní organizací
– nikoliv národními asociacemi jako v krasobruslení –, takže odhalíli
se u nich favorizování, svoji pozici neobhájí. V krasobruslení je tomu
naopak.
U zimních sportů ještě zůstaňme, protentokráte u zájmů prostého lyžaře.
Chce-li jezdit na novém přírodním sněhu, je odkázán zejména na sněhové
zpravodajství produkované lyžařskými středisky. Jejich motivace ke
klamavé reklamě je tak daná. Leč lhát o velikosti nadílky není
udržitelná strategie, jelikož zákazníci by manipulaci rychle odhalili.
Ne však tehdy, dělá-li se umně. Zitzewitz s kolegou Jonathanem Zinmanem
s využitím oficiálních i středisky reportovaných údajů zjistili, že
lyžařská centra nadhodnocují nový sníh jen ve dnech, kdy jsou očekáváni
nepravidelní zákazníci, tedy před svátkem a zvláště o víkendech.
Střediska v průměru ohlašovala o 23 % více nového sněhu o sobotních a
nedělních ránech, ač pravděpodobnost srážek je pro všechny dny zhruba
stejná a poměrně nízká. V pracovních dnech, kdy jsou na svazích
pravidelní či dovolenkoví lyžaři, kteří by údaje o sněhu mohli
jednoduše a soustavně konfrontovat, informace sedí. Existuje sice i
kritika výzkumu založená na tom, že o víkendu skutečně může někde
napadnout více sněhu. Podezření souvisí s týdenními cykly dopravy a
průmyslové výroby. V pátek bývá v ovzduší nahromaděno nejvíce zplodin,
které ulehčí kondenzaci páry v atmosféře, což ve dnech poté způsobí
více srážek. Ač je to přitažlivá hypotéza, klimatická data ji však moc
nepotvrzují. A je tu navíc ještě jedno zjištění: nejvíce přeháněla
střediska, která negarantují vrácení peněz při špatných podmínkách, a
střediska zahrnující sjezdovky pro velmi zkušené lyžaře. Ti nejvíce
oceňují nový přírodní sníh, takže motivace lhát jim je nejvyšší a
jejich návštěvy konkrétních hor jsou nepravidelné, takže nemohou
přehánění soustavně odhalovat. Dnes jsou údaje o novém sněhu ovšem
stále pravdivější. Zvrat nezpůsobilo náhlé umravnění lyžařských
středisek, ale rozšíření chytrých telefonů. Největší americký server o
lyžování totiž vyvinul aplikaci, která lyžařům a běžkařům umožňuje
publikovat údaje o stavu a kvalitě sněhu v jednotlivých lokacích, a
zprůměrované údaje komukoliv volně nabízí k nahlédnutí. Platí tak, že
čím hustší pokrytí mobilním signálem středisko má, tím kvalitnější
informace o sněhu poskytuje (respektive je nuceno poskytovat). Jak je
zkrátka ve výzkumech forenzní ekonomie obvyklé, odírání
spotřebitelů nezastaví apely na morálku, ale transparence a lepší
informovanost. Ilustrativním je chicagský experiment v autoservisech.
Oškubejte vozíčkáře
Američtí ekonomové Uri Gneezy, John List a Michael
Price sledovali, jaké odhady cen oprav získají od servisů lidé na
vozíčku, když budou hlásit na svém vozidle závadu, která nijak
nesouvisí se speciální úpravou jejich auta. Ve Spojených státech je
praxí, že mechanik auto obhlédne, stanoví potřebný materiál, odhadne
počet hodin práce a nabídne garantovanou cenu. Tu zákazník akceptuje,
či se vydá hledat jiný podnik.
V Chicagu se testovalo, zda pracovníci autoservisů jsou altruisty a
postiženým, kteří za svůj stav spíše nemohou, dají samaritánskou slevu,
nebo naopak využijí jejich nevýhody. Postižení musí vynaložit mnohem
více úsilí a času, aby se k přepážce autoservisu dostali, a protože je
pro ně nákladnější objíždět více opraváren, dá se očekávat, že budou
mít méně informací o cenách a budou motivováni kývnout i na vyšší odhad.
Pro získání cen u běžných zákazníků ekonomové najali zdravé figuranty,
kteří zajeli do stejných opraváren s podobnými auty a podobnými
závadami. Po porovnání s nabídkami handicapovaným vyšlo najevo, že ti
platí za prakticky stejnou opravu v průměru o třetinu více. Na
experimentu je nejinspirativnější způsob, jak snadno bylo možné vyšší
ceny pro postižené vymýtit. Když se uskutečnilo další kolo pokusů, při
nichž zdraví i handicapovaní během příjezdu do autoservisů jakoby
mimochodem oznámili, že již několik nabídek za opravu mají, ceny byly
pro všechny stejné.
V tuzemských podmínkách uskutečnil podobný diskriminační experiment
student VŠE Tomáš Marek, tentokráte na trhu práce. Vytvořil řadu dvojic
fiktivních životopisů, které byly identické, vyjma jména osoby v
záhlaví. Vyučený kuchařčíšník se základy němčiny, řidičským průkazem a
letitou praxí se hlásil na nabídky práce v pohostinství, někdy však
jako Demeter Lakatoš a jindy coby Jiří Dvořák. Míra diskriminace
dosáhla 77 %, Lakatošovi nepřicházely odpovědi vůbec či mu bylo
oznámeno, že místo je obsazeno, zatímco Dvořák dostával pozvánky na
interview.
Mít totožné vzdělání, praktické zkušenosti a schopnosti jako Čech
nepomůže Romovi k získání práce. Potenciálními zaměstnavateli je i
schopný člověk posuzován jako příslušník skupiny, která je jiná, horší.
Předsudky převáží a práci nedostane. Statistická diskriminace – lidé
posuzují jednotlivost dle obvyklých charakteristik skupiny, k níž
náleží – má navíc sebenaplňující se moc. Rom, věda, že i když bude
vzdělaný či mít pracovní zkušenosti, dobrou práci nezíská, rezignuje na
osobní růst svůj i svých dětí, čímž zapadnou do očekávaného
bezperspektivního průměru skupiny. (Ve skutečnosti však diskriminace
nejspíše nebude natolik silná, jelikož užitá romská jména byla velmi
distinktní, což mohlo zaměstnavatelům signalizovat, že jde o extrémní
případy.) Ve Francii se podařilo podobným způsobem prokázat, že
finanční sektor razantně diskriminuje mladé bezdětné ženy. Není to
neočekávatelné – nesou nejvyšší riziko odchodu z firmy kvůli
těhotenství, a kolektivní smlouvy jim navíc zajišťují dodatečnou
mateřskou dovolenou ve výši plného platu po dobu 45 dnů. Firmy proto
raději najímají mladé muže. Jakmile je však žena starší,
pravděpodobnost, že získá práci, se opět srovnává s jejími mužskými
protějšky. Bezdětné starší ženy mají dokonce při přijímání do
zaměstnání větší šance než srovnatelní muži.
Finančnictví je pro forenzní ekonomii vůbec ideální místo k odhalování
skrývaného chování. Sektor disponuje obrovským množstvím dostupných
datamotivace pro nelegální či neetické činy jsou v něm gargantuovské.
Alexander Ljungqvist, Christopher Malloy a Felicia Marstonová odhalili,
že i zpravodajský obr Thomson Financial ve svých statistikách nejspíše
podváděl. Jeho databáze I/B/E/S obsahuje investiční ratingy akcií
desetitisíců firem, ale i historii doporučení finančních analytiků
ohledně vývoje jejich cen, doporučení, zda konkrétní akcie koupit,
držet, či prodat. Tyto unikátní a dlouhodobé záznamy jsou široce
využívány pro odhady budoucího vývoje akciového trhu, jsou dle nich
hodnoceni (a odměňováni) finanční analytici a jejich investiční
společnosti.
Jistým problémem je, že analytici a jejich zaměstnavatelé patří mezi
zákazníky I/B/E/S, ale jsou pro něj i zdroji dat. Když se po prasknutí
technologické bubliny na akciovém trhu a po propadu cen ukázalo, že
doporučení analytiků byla neadekvátně optimistická či vyloženě scestná,
a rozběhlo se vyšetřování regulátora, vyvstal pro Thomson Financial
převeliký konflikt zájmů: má historická data o nepovedených predikcích
ponechat, či je u vybraných zákazníků upravit, aby nevypadali natolik
nekompetentně? Ljungqvistův tým ukázal, že v závislosti na době, kdy
prostý zákazník data mezi lety 2000 a 2007 viděl, mohl až ve 22%případů
nalézt jiné údaje (kupříkladu z 332 145 záznamů udělaných v roce 2003
se jich o rok později 57 770 lišilo). Nekonzistentní data mohla být
jistě důsledkem prosté chyby, softwarového selhání. Chybovost však
nabývala zvláštní podoby – lišily se údaje povětšinou od největších
investičních firem, smazány byly předpovědi, které doporučovaly
nakupovat nebo vybočovaly z konsenzu ostatních analytiků. Naopak dodána
byla doporučení o prodeji a predikce analytiků, kteří na svých postech
zůstali, byly anonymizovány. (Pro zajímavost: firma Lehman Brothers,
jejíž krach v roce 2008 odstartoval dosud trvající krizi, byla mezi
prvními z těch, kdo si na Thomson Financial vynutili, aby její data
nebyla dále zveřejňována.)
Skalpel, prosím
Forenzní ekonomie se již
zabývá skoro vším. Počínaje porody (v oblastech, kde se rodí méně dětí,
rostl počet císařských řezů – ty jsou totiž dražší, takže i při
klesající poptávce po svých službách si porodníci udržovali stejný
příjem) přes výběr daní (v Chile berní úředníci posílají náhodně
vybraným firmám varování, že je v následujícím roce navštíví, firmy pak
pochopitelně začaly odvádět větší daně) až po odhalování nezměrné šíře
podvodného obchodování na akciových trzích.
I když se to od ekonomie obvykle nečeká, její forenzní výzkumy vedou
nezřídka k rozmachu spravedlivějšího chování a spolu s tím samozřejmě i
ke zlepšení podmínek pro běžné občany.
Zdroj: Lidové noviny
Datum: 19.01.2013
Str.: 27
Ročník: 25
Číslo: 16
Rubrika: Orientace/Esej